bloggen over saai product

Bloggen over een saai product

Bloggen over iets ‘saais’: wat als je dienst niet sexy is?

Wist je dat ik in verschillende netwerkgroepen op Facebook zit? Hartstikke leuk! Nu staat het daar vol met berichtjes, waarvan laatst eentje mij opviel. Het was een oproep van iemand wiens vriend een bedrijf in kozijnen had. Ze wilde hem graag helpen door te gaan bloggen, maar wist niet zo goed hoe! Wat kun je vertellen over kunststof kozijnen, zonder dat er iemand bij in slaap valt? Valt er überhaupt wel iets te delen als je een niet-zo-spannend object verkoopt? Natuurlijk! Lees snel verder waarmee je jouw ‘saaie’ product in de spotlight zet.

Eye-opener 1: Bloggen breder bekeken

Je denkt misschien dat er niets te vertellen valt over je product. Dit hoor ik vaker van klanten, in verschillende branches. Maar eigenlijk is dit nooit terecht. Het gaat er maar net om hoe jij je saaie product benadert. Maar wat als je het nu eens breder bekijkt? Als jij duidelijk in beeld hebt wie jij jouw doodsaaie product wil verkopen, weet je ook waar diegene naar op zoek is.

bloggen

Stel je voor dat je ook daadwerkelijk kozijnen verkoopt. Dan kun je bloggen over de specificaties en voordelen. Maar het gaat pas echt bij een klant leven, als je laat zien hoe zoiets er daadwerkelijk kan uitzien in een interieur. Dat niet alleen, je kunt het veel breder trekken door te bloggen over de trends, stijlen en tips op het gebied van interieur. Zo kun je ook relevante zoektermen verwerken in je blog, zonder dat het meteen ontzettend commercieel wordt.

Eyeopener 2: Saai praten is niet verplicht

Natuurlijk wordt niet iedereen wild enthousiast van je product. Dat hoeft ook helemaal niet. Maar ben jij zelf wel helemaal te spreken over dat gekke kozijn of dat fijne vishaakje? Vergeet dan niet om in je blog zo te praten dat je dit ook overbrengt. Gebruik veel actieve constructies in je zinnen, zodat je klant eerder verder zal blijven lezen.

Ben je enthousiast, gebruik dan niet superveel uitroeptekens maar juist een aantal bijvoeglijke naamwoorden waardoor blijkt dat jij dit echt een awesome product vindt. Je bent misschien geneigd om allerlei specificaties op te noemen. Wanneer je een specificatie linkt aan een voordeel voor je klant, is dit veel interessanter dan dat je gewoon in het wilde weg cijfertjes noemt. Denk dus goed na over de manier waarop je jouw ‘saaie’ waar presenteert. Een groot geheel van de verkoop wordt namelijk bepaald door jouzelf en de manier waarop jij je producten aan de man brengt.

Eyeopener 3: Maak gebruik van reviews

Heb je pas een product verkocht? Vergeet dan niet eens te vragen of je klant tevreden is. Een review is nog steeds een heel krachtige vorm van verkoop. Ik zie vaak dat klanten dit wel doen, maar dat ze per e-mail om een referentie vragen. Je kunt jouw klant veel beter face-to-face of via de telefoon nog eens aan de tand voelen.

Is je klant positief? Neem letterlijk over wat hij of zij zegt. Daardoor wordt je review nog veel krachtiger en krijgt je review veel meer waarde. Idealiter vraag je je klant even om toestemming om zijn/haar verhaal te delen. Misschien wil je klant zelfs wel op beeld verschijnen? If you never try, you’ll never know..

Eyeopener 4: Kies een andere vorm van marketing

Als copywriter vind ik bloggen zo’n beetje het leukste wat er is. Ik zie het ook echt als de ideale lange-termijnstrategie voor je bedrijf. Maar naast bloggen zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden om je geliefde product in de schijnwerper te brengen. Zo kun je ook op een vrij simpele manier een video maken waarin jouw product schittert. Klinkt dat als iets dat niet voor jou bestemd is? Wacht heel even voordat je weer terugschiet in jouw comfort-zone!

bloggen

Je kunt een video zelf vormgeven zoals jij dat wil. De enige voorwaarde is dat je filmpje van voldoende kwaliteit moet zijn en je duidelijk overbrengt wat je wil. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een vlog maken. Daarmee hoef je jouw product overigens niet als een Tell-Sell coryfee aan de man te brengen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een reeks tips over het product, het onderhoud of het gebruik.

Vind je het nog een beetje spannend? Denk dan eens aan een story maken op Instagram of een korte Facebook Live. Dan kun je toch alvast een kortere video delen met je klanten en verlaag je de drempel voor jezelf.

Met bloggen opvallen?

Sta je op het punt om te starten met bloggen? Zorg dan dat je een duidelijk plan hebt en vul het liefst een contentkalender. Daarmee weet je altijd wanneer je iets gaat posten en hoef je nooit last minute iets te bedenken. Heb je hulp nodig met het bloggen over je conventionele product? Laat het mij dan gerust weten. Heel veel plezier en succes!

[post_ender]