Hee, hoi! Leuk dat je weer aanschuift bij een nieuwe blog van de Taaltoerist. De laatste tijd krijg ik veel vragen over tekstschrijvers en copywriters in het algemeen. Het lijkt mij daarom bijzonder leuk en nuttig om te delen wat ik als copywriter zoal allemaal doet.
Is er een verschil tussen een copywriter en tekstschrijver?
De laatste tijd zijn de woorden tekstschrijver en copywriter synoniemen geworden. Dat is niet zo heel gek, want ze lijken ook erg op elkaar. In mijn ogen heeft een tekstschrijver meer focus op het creëren van content, terwijl een copywriter een commerciële tekst schrijft om iemand te overtuigen.
Stel je voor. Je hebt iets te verkopen. Je wil dat iemand speciaal voor jou teksten schrijft die jouw klant overtuigen. Dan kun je het best een copywriter inschakelen. Een copywriter is namelijk gespecialiseerd in het schrijven van commerciële teksten. Nu denk je misschien net zoals mijn tante Sietske: ’teksten schrijven, dat kan toch iedereen?’. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het zal wel te maken hebben met het feit dat ik hier mijn brood mee verdien.
Wat is kenmerkend voor goede copy?
Dat is een hele goede vraag. Iedereen kan zichzelf een copywriter of tekstschrijver noemen. Als je op zoek bent naar iemand die jouw teksten schrijft is het goed om jezelf een aantal vragen te stellen. Het helpt jou om een duidelijke oproep te doen als je nog een tekstschrijver zoekt.
Wat vind ik belangrijk aan deze tekst?
Hoe werkt de tekstschrijver met mij samen?
Wat is mijn verkoopdoel voor deze tekst?
Naar welke toon of stijl ben ik op zoek?
Wil je een tekstschrijver voor je achtergrondverhaal of interview? Dan zoek je iemand anders dan een copywriter. Waarom? Omdat een copywriter met een commercieel oog naar je tekst kijkt. Voor mij is goede copy een leuke, leesbare tekst met als belangrijkste uitgangspunt: de klant overtuigen. Dit is een vaardigheid, die tijd en geld kost. Wil je dus iemand inschakelen om iets te verkopen, dan is het goed om te bedenken hoeveel converterende copy jou waard is.
Stel je voor, je wil een landingspagina laten maken. Dan kun je hem natuurlijk laten ‘vullen’ met algemene informatie en zoekwoorden. Maar je kunt hem ook gebruiken op een subtielere manier, om je klant verder je salesfunnel in te trekken. Dit vraagt om een andere techniek, maar levert ook andere resultaten. Een goede copywriter weet dit en stelt je kritische vragen over je product, over je klant en wat je wil bereiken met je tekst.
Wat doet een copywriter volgens mij niet?
Een uitstekende copywriter, dat is natuurlijk een subjectief begrip. Wat zou een copywriter in ieder geval niet moeten doen? Klakkeloos overnemen wat je zegt. Pas wanneer een copywriter een heel scherp beeld heeft van jou en je activiteiten, kan hij pas goed inspelen op je behoeften. Wanneer je dus een verhaal vertelt en de copywriter hier geen vraagtekens bij zet, zou je eigenlijk hard weg moeten hollen. Een ervaren copywriter weet welke technieken hij kan gebruiken om jouw klant te verleiden. Idealiter is het iemand die gespecialiseerd is in het online verkopen van je product of dienst.
Wil je dit uit handen geven? Vraag jezelf goed af wat je ermee wil bereiken. Kijk kritisch naar de website van de copywriter en eerder geschreven werk. Vertrouw op je eigen intuïtie en kijk wat voor jou goed voelt.
[post_ender]