Zo word je zakelijke blog financieel succesvol
Bloggen, een hoop bedrijven en ondernemers doen het. Jij ook? Misschien twijfel je soms of je er nog wel tijd en aandacht in moet steken. Denk je dat bloggen alweer een beetje 2017 is. Je bent zichtbaar op allerlei verschillende online kanalen. Waarom zou je dan nog de moeite nemen om te bloggen?
Goeie vraag! Nou, een zakelijke blog is onwijs waardevol voor jou als ondernemer. Zie het als je nieuwe mega-enthousiaste collega of assistent. Niet zo’n echte superhippe virtual assistent die je moet betalen, natuurlijk. (Hoewel ook handig..) Een zakelijke blog werkt als assistent voor jou – om voortdurend aandacht en vindbaarheid te creëren.
Met zo’n blog:
Zet je jezelf in de spotlight, ook als het minder druk is
Werk je continu aan je SEO en organische vindbaarheid
Bied je jouw potentiële en bestaande klanten extra waarde
Zet je jezelf neer als kenner en expert in je vakgebied
Het kan je dus ontzettend veel brengen. Maar dan moet je wel weten WIE je met deze blogs aanspreekt. Bloggen moet onderdeel uitmaken van een bredere content- EN marketing strategie. Ik merk dat veel ondernemers en kleine bedrijven het ontbreekt aan een plan. Ze schrijven sporadisch een artikel over iets wat ze lezen of tegenkomen, maar hebben geen houvast. Wanneer je consequent blogt volgens een opgezet plan, merk je dat daar op lange termijn waardevolle potentiele klanten vandaan komen. Je kunt je zakelijke blog financieel succesvol maken, als je maar weet hoe.
Zakelijk bloggen for the money?
Bloggen is leuk EN tijdrovend. Daarom is het fijn als er ook bezoekers op je blog komen, die wellicht iets van je willen kopen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je zakelijke blog meer centen oplevert?
Je brengt regelmatige updates
Dit is essentieel voor elke business! Publiceer je jouw blogs niet regelmatig, dan kom je minder betrouwbaar over. De vraag bij de klant rijst onbewust: kan jij je deadline wel halen als ik je inhuur? Elke week of elke twee weken bloggen doet wonderen voor je betrouwbaarheid EN vindbaarheid.
Je deelt ze op relevante kanalen
Zonde als je tijd steekt in je blog en niemand ‘m leest. Deel je blog daarom ook consequent op diverse social media. Wees niet bang om ‘m ook in online netwerken en Facebookgroepen te delen als dit mag. Vergeet ook niet oude blogs af en toe te recyclen en ook deze te delen.
Je kiest je onderwerpen zorgvuldig
Bloggen op gevoel? Dat is zonde van je tijd. Denk goed na over WIE je wil bereiken en wat deze klant bezighoudt. Welke problemen kun jij voor jouw potentiele klant oplossen? Waar wil deze klant over lezen? Bekijk je data en maak een combinatie van lange en korte zoektermen.
Je hebt een lange adem
Veel specialisten die nu worden gevonden via hun blog, zijn hier echt niet gisteren mee gestart. Sommigen bloggen al jaren. Zakelijk bloggen heeft dus alleen zin als je ECHT ziet wat de meerwaarde is voor je bedrijf. Als je echt overtuigd bent van de mogelijkheden en je een duidelijke strategie uitzet. Als je een lange adem hebt en niet op zoek bent naar snelle succesjes – pas dan wordt je zakelijke blog financieel succesvol.
Hoe goed doet je blog het? Bekijk de data!
Dat gezegd hebbende, is het wel goed om in de gaten te houden hoeveel reacties/sales en leads er uit je blog komen. Vaak is er geen sprake van directe sales, maar daar ben je natuurlijk niet per se naar op zoek. Evalueer regelmatig welke onderwerpen op je blog het goed doen en waar traffic op af komt. Dit helpt je ook om te bepalen hoe je blog het doet:
Bekijk het aantal gelezen blogs en de best gelezen onderwerpen
Hoe vaak wordt jouw blog gedeeld of geliked op social media?
Hoe vaak schrijft iemand na het lezen van je blog zich in voor jouw nieuwsbrief?
Werkt het niet genoeg? Ga terug naar de basis.
Zie je dat een bepaald thema of onderwerp erg drukbezocht is, dan kan het de moeite waard zijn om een vervolg te schrijven. Of er een serie van te maken. Bloggen kost je vaak veel tijd, dus regelmatig evalueren is hier zeker op z’n plaats. Blog je al een tijdje op gevoel of heb je relatief weinig bezoekers uit je blog? Ga dan terug naar de basis en bepaal opnieuw relevante zoektermen. Hoe saai het misschien ook klinkt, schrijf artikelen op basis van een vooropgezet plan. Dat werkt veel beter dan random dingen doen en hopen dat ’t blijft plakken.
Ik ben heel benieuwd hoe jij jouw blog samenstelt en wat jij doet om je zakelijke blog financieel succesvol te maken. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Snap ik. Ik schreef hier al best vaak over, bekijk eens Hoe moet ik beginnen met zakelijk bloggen? en Zakelijke blog inspiratie.